Salah laku
mengikut kamus Oxford Fajar edisi ketiga bermaksud “kelakuan yang tidak sopan atau
berkelakuan buruk” atau “menguruskan sesuatu dengan tidak cekap”. Maksud yang
kedua yang diberikan lebih berkaitan dengan “salah laku yang berlaku di sesebuah
organisasi di mana seseorang pekerja itu menguruskan kerjanya dengan tidak
cekap” atau boleh juga dikatakan melakukan sesuatu
tindakan atau kelakuan yang menyalahi undang-undang peraturan organisasi.
Salah laku juga
disebut sebagai pelanggaran tatatertib atau disiplin. Tatatertib dan disiplin
adalah merupakan di antara tonggak utama dalam memastikan kejayaan sesebuah
organisasi. Secara umumnya, tatatertib atau disiplin ialah apa yang disebut
sebagai peraturan-peraturan yang dipersetujui oleh sesuatu kumpulan atau organisasi
bagi mewujudkan suasana yang aman, tenteram dan menjamin keharmonian
ahli-ahlinya.
Menurut Syed
Ahmad Idid, disiplin di dalam sesuatu organisasi adalah bertujuan untuk
memastikan perjalanan atau pengoperasian sesebuah jabatan di dalamnya dibuat
dengan betul dan efisyen. Secara tersirat, tatertib dan disiplin adalah
pemangkin kepada pembentukan sesebuah negara yang teguh dan berdaulat.
Dalam sesebuah
organisasi, tindakan salah laku oleh pekerja dianggap suatu perkara yang serius
dan perlulah dihukum sama ada dengan hukuman yang berat atau ringan, bergantung
kepada jenis kesalahan yang telah dilakukan. Mengikut Maimunah Aminuddin “employee
ingenuity in finding ways to break company rules and behave improperly” adalah
dikatan telah melakukan suau kesalahan salah laku atau “misconduct”.
Boleh dikatakan
ramai staf yang kurang mengambil kisah mengenai tatatertib kerana merasakan
bahawa ianya tidak begitu penting. Kajian juga mendapati bahawa faktor
berlakunya kes salah laku bukanlah kerana staf tidak mengetahui peraturan,
tetapi sikap mereka yang tidak mengendahkan peraturan yang ada menjadikan
mereka tegar untuk terus melakukan salah laku tersebut. Contoh yang paling baik
adalah mengenai tatacara berpakaian ke pejabat. Pihak pengurusan organisasi
mengeluarkan peraturan dan etika berpakaian dan senaskah mengenainya akan
diedarkan kepada setiap staf pada hari pertama mereka melapor diri. Tetapi,
hakikatnya masih ramai staf yang berpaian kurang sopan ke pejabat tanpa
menyedari bahawa mereka sebenarnya telah melakukan kesalahan salah laku iaitu
salahlaku berpakaian.
Kepentingan kehidupan yang bermoral dan
beretika adalah salah satu faktor utama dalam membangunkan sebuah masyarakat
yang bertamadun dan berbudaya tinggi. Kemajuan yang tidak didokong dengan moral
dan etika yang baik sebenarnya samalah dengan kehidupan masyrakat di zaman
jahiliah. Justeru, untuk hidup dalam keadaan harmoni, maka kita perlulah
mematuhi disiplin-disiplin dalam kehidupan termasuklah disiplin di tempat
kerja.
Pada dasarnya, perbuatan salah laku dalam
pekerjaan ini bukan sahaja menjejaskan prestasi sesebuah organisasi, malah ia
juga turut memberi kesan kepada pertumbuhan negara secara keseluruhannya. Ianya
agak sukar untuk dikekang sekiranya tiada pengawalan diri sendiri oleh setiap
individu dalam organisasi berkenaan.
Pihak pengurusan sesebuah organisasi
perlulah mempunyai polisi, prosedur, tatacara, peraturan ataupun kaedah-kaedah
secara bertulis dan jelas mengenai didiplin dan salah laku. Pihak pengurusan
juga perlulah mengambil inisiatif yang sewajarnya untuk mengingatkan semua staf
berkenaan dengan peraturan-peraturan yang ada dari semasa ke semasa. Antara faktor penting yang boleh membantu
untuk sekurang-kurangnya mengurangkan kes-kes salah laku dalam pekerjaan adalah
komunikasi yang berkesan di antara pihak pengurusan sesebuah organisasi dengan
para pekerjanya. Sekiranya seseorang individu itu mempunyai pengetahuan tentang
sesuatu salah laku yang telah dilakukan, walaupun ia melibatkan rakan sekerja
yang rapat dengannya, maka dia perlulah melaporkan keadaan tersebut kepada
pihak pengurusan organisasi.
Pendekatan ini sebenarnya adalah merupakan
satu usaha yang diharapkan agar dapat membantu mencegah perbuatan salah laku
dalam pekerjaan, dimana ianya bermula dari peringkat awal iaitu ketika membuat
pemilihan pekerja di sesebuah organisasi itu. Majikan perlulah memastikan
bahawa pekerja yang ingin dambil bekerja itu mempunyai rekod perkhidmatan yang
bersih.
Pendekatan proaktif adalah dimana pihak
pengurusan perlu mengenal pasti jenis salah laku yang mempunyai kebarangkalian
yang tinggi untuk berlaku. Disini peranan pihak pengurusan adalah untuk
mengambil tindakan dalam menangani salah laku yang dimaksudkan. Dengan kata
lainnya, tindakan terlebih dahulu dibuat sebelum salah laku itu timbul.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan