Isnin, 20 Januari 2014

Salah laku mengikut kamus Oxford Fajar edisi ketiga bermaksud “kelakuan yang tidak sopan atau berkelakuan  buruk” atau “menguruskan sesuatu dengan tidak cekap”. Maksud yang kedua yang diberikan lebih berkaitan dengan “salah laku yang berlaku di sesebuah organisasi di mana seseorang pekerja itu menguruskan kerjanya dengan tidak cekap” atau boleh juga dikatakan melakukan sesuatu tindakan atau kelakuan yang menyalahi undang-undang peraturan organisasi.

Salah laku juga disebut sebagai pelanggaran tatatertib atau disiplin. Tatatertib dan disiplin adalah merupakan di antara tonggak utama dalam memastikan kejayaan sesebuah organisasi. Secara umumnya, tatatertib atau disiplin ialah apa yang disebut sebagai peraturan-peraturan yang dipersetujui oleh sesuatu kumpulan atau organisasi bagi mewujudkan suasana yang aman, tenteram dan menjamin keharmonian ahli-ahlinya.
Menurut Syed Ahmad Idid, disiplin di dalam sesuatu organisasi adalah bertujuan untuk memastikan perjalanan atau pengoperasian sesebuah jabatan di dalamnya dibuat dengan betul dan efisyen. Secara tersirat, tatertib dan disiplin adalah pemangkin kepada pembentukan sesebuah negara yang teguh dan berdaulat.

Dalam sesebuah organisasi, tindakan salah laku oleh pekerja dianggap suatu perkara yang serius dan perlulah dihukum sama ada dengan hukuman yang berat atau ringan, bergantung kepada jenis kesalahan yang telah dilakukan. Mengikut Maimunah Aminuddin “employee ingenuity in finding ways to break company rules and behave improperly” adalah dikatan telah melakukan suau kesalahan salah laku atau “misconduct”.

Boleh dikatakan ramai staf yang kurang mengambil kisah mengenai tatatertib kerana merasakan bahawa ianya tidak begitu penting. Kajian juga mendapati bahawa faktor berlakunya kes salah laku bukanlah kerana staf tidak mengetahui peraturan, tetapi sikap mereka yang tidak mengendahkan peraturan yang ada menjadikan mereka tegar untuk terus melakukan salah laku tersebut. Contoh yang paling baik adalah mengenai tatacara berpakaian ke pejabat. Pihak pengurusan organisasi mengeluarkan peraturan dan etika berpakaian dan senaskah mengenainya akan diedarkan kepada setiap staf pada hari pertama mereka melapor diri. Tetapi, hakikatnya masih ramai staf yang berpaian kurang sopan ke pejabat tanpa menyedari bahawa mereka sebenarnya telah melakukan kesalahan salah laku iaitu salahlaku berpakaian.

Kepentingan kehidupan yang bermoral dan beretika adalah salah satu faktor utama dalam membangunkan sebuah masyarakat yang bertamadun dan berbudaya tinggi. Kemajuan yang tidak didokong dengan moral dan etika yang baik sebenarnya samalah dengan kehidupan masyrakat di zaman jahiliah. Justeru, untuk hidup dalam keadaan harmoni, maka kita perlulah mematuhi disiplin-disiplin dalam kehidupan termasuklah disiplin di tempat kerja.
Pada dasarnya, perbuatan salah laku dalam pekerjaan ini bukan sahaja menjejaskan prestasi sesebuah organisasi, malah ia juga turut memberi kesan kepada pertumbuhan negara secara keseluruhannya. Ianya agak sukar untuk dikekang sekiranya tiada pengawalan diri sendiri oleh setiap individu dalam organisasi berkenaan.

Pihak pengurusan sesebuah organisasi perlulah mempunyai polisi, prosedur, tatacara, peraturan ataupun kaedah-kaedah secara bertulis dan jelas mengenai didiplin dan salah laku. Pihak pengurusan juga perlulah mengambil inisiatif yang sewajarnya untuk mengingatkan semua staf berkenaan dengan peraturan-peraturan yang ada dari semasa ke semasa. Antara faktor penting yang boleh membantu untuk sekurang-kurangnya mengurangkan kes-kes salah laku dalam pekerjaan adalah komunikasi yang berkesan di antara pihak pengurusan sesebuah organisasi dengan para pekerjanya. Sekiranya seseorang individu itu mempunyai pengetahuan tentang sesuatu salah laku yang telah dilakukan, walaupun ia melibatkan rakan sekerja yang rapat dengannya, maka dia perlulah melaporkan keadaan tersebut kepada pihak pengurusan organisasi.

Pendekatan ini sebenarnya adalah merupakan satu usaha yang diharapkan agar dapat membantu mencegah perbuatan salah laku dalam pekerjaan, dimana ianya bermula dari peringkat awal iaitu ketika membuat pemilihan pekerja di sesebuah organisasi itu. Majikan perlulah memastikan bahawa pekerja yang ingin dambil bekerja itu mempunyai rekod perkhidmatan yang bersih.

Pendekatan proaktif adalah dimana pihak pengurusan perlu mengenal pasti jenis salah laku yang mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk berlaku. Disini peranan pihak pengurusan adalah untuk mengambil tindakan dalam menangani salah laku yang dimaksudkan. Dengan kata lainnya, tindakan terlebih dahulu dibuat sebelum salah laku itu timbul. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan