Khamis, 9 Januari 2014

7 perkara yang perlu dielakkan semasa berada di pejabat

March 26, 2013 by
Business secrets.
Menjaga tingkah laku kita di pejabat dapat membuatkan hidup anda menjadi lebih baik. Kerana keseimbangan dalam berinteraksi dan berkomunikasi akan terjaga dan berjalan dengan sempurna tanpa adanya gangguan dari tingkahlaku kita yang kadang tidak kita sedari sangat mengganggu orang lain. Untuk itu seharusnya kita menjadi bijak untuk tidak melakukan beberapa perkara ini di pejabat :-

1. Jangan bercakap kuat/ menjerti
Mengapa anda harus berteriak ketika bercakap dengan seseorang di telefon? Ini tidak hanya mengganggu orang di sekitar, anda tetapi juga membuat anda menjadi rakan sekerja yang buruk. Jadi, rendahkan suara anda pada tahap yang sederhana sehingga tidak menganggu konsentrasi orang lain yang sedang melakukan pekerjaan mereka.

2. Jangan mencari sahabat
Hubungan profesional dan peribadi adalah dua perkara yang berbeza dan lebih baik dipisahkan. Jangan cuba untuk mencari sahabat sejati di pejabat kerana pada akhirnya boleh menyebabkan ketidakselesaan.

3. Jangan jadi anak kesayangan bos
Siapa yang tidak mahu disukai oleh bos? Mungkin awalnya ini tidak nampak begitu teruk, tapi nyatanya tak hanya anda, banyak yang ingin menjadi anak buah kegemaran bos. Bila anda berada di kedudukan itu, fikirkan perasaan rakan anda yang lain, keran mereka mungkin salah faham tentang anda.
4. Jangan mengintip komputer orang lain
Kebanyakan orang melakukannya tanpa menyedarinya. Mengintip komputer rakan dan cuba untuk melihat sekilas skrin komputer mereka bererti bahawa anda tidak menghargai ruang peribadi orang lain. Semua orang memerlukan privasi semasa bekerja. Anda pun tidak suka jika barang peribadi anda disentuh atau dilihat orang lain kan?

5. Elakkan bercakap mengenai gaji
Ada yang kurang gemar membincangkan perihal gaji mereka. Hilangkan rasa ingin tahu untuk tahun sama ada gaji anda lebih besar atau lebih kecil jika dibandingkan yang lain. Gaji rakan anda pun sebenarnya bukan urusan anda. Membicarakan pendapatan boleh berakhir pada salah faham. Jadi, hilangkan rasa ingin tahu anda.

6. Perlahankan bunyi gajet anda
Secanggih apapun gadget anda dan seberapa besar usaha anda untuk berhubung dengan orang lain di luar lingkungan pejabat melalui alat komunikasi anda, sebaiknya perlahankan bunyi nada gadget anda. Anda juga tidak pelu menetapkan nada yang akan mengganggu orang lain walaupun anda inginkan keunikan. Ia boleh mengganggu kosentrasi bekerja rakan anda terutamanya jika mesyuarat sedang dijalankan. Anda boleh menggunakan nada dering pilihan anda semasa waktu rehat atau habis waktu bekerja.

7. Elakkan terlibat dengan politik/gosip di pejabat
Biasanya ada rakan sejawat yang mempunyai geng atau klik masing-masing jika sudah bekerja lama disitu. Jadi anda tidak dapat lari dari politik ofis atau pun gosip di pejabat. Cuba elakkan terlibat atau memberi kenyataan yang boleh menyinggung orang lain ataupun hal negatif yang boleh merosakkan hubungan sesama rakan sekerja. Jika ada yang tidak kena, cuba beritahu bos atau majikan anda mengenai masalah anda dan cuba selesaikan secara profesional.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan